Tandemweken Mallorca

Verslag 15 dagen Mallorca:  Vanaf  zaterdag 10  februari  tot  zondag  26  februari .
 
Ik was via de Duitse tandem instantie gevraagd om als mecanicien mee te gaan naar Mallorca. Tevens kon er een beroep op me gedaan worden als: PILOOT, VERZORGER en andere ondersteuningen?! Het vertrek was vanuit Düsseldorf en ik reisde het eerste stuk samen met een zeer goede ex prof wielrenner, Chris Bongers. We vlogen met Air Berlin. Wat was het koud op het vliegveld: min 11 graden!! Toch geen elf steden tocht in Holland?
 

 
Chris en ik hadden een goed reisplan gemaakt, vertrek was om 11.15 uur, maar het verzamelen van de meeste gehandicapte, blind of slechtzienden was om 09.00 uur in de hal van Düsseldorf. Parkeerplaats was goed geregeld, alleen stonden we bij de verkeerde parkeerplaats, maar geen probleem want voor het zelfde geld konden we ook hier 15 dagen staan.
 
We vertrokken toen het dus nog 11 graden onder het vriespunt was, naar hopelijk 15 graden boven het vriespunt !!!???
 
Het was wel heel wat werk om die grote tandemdozen in te klaren enz. De groep was in totaal 23 personen groot. Vlucht verliep goed. We moesten in Las Palmas alle 8 tandemdozen eerst in een vracht wagentje laden, tandems gingen met speciaal vervoer naar hotel Alcudia. Maar er was eén tandemdoos in Düsseldorf blijven staan: vliegtuig vol! Toen we in de bus zaten van Las Palmas naar Port Alcudia zag ik nog veel sneeuw op de bergtoppen.
 
We lagen in de plaats Port d’Alcudia in Hotel Alcudia: een goed hotel, maar aan de overkant van de straat lag in een duurder hotel de wielerploeg van British Sky met diverse volgauto’s voor de deur. Eén troost: Bij ons lag nog een paar dagen een compleet meisjes team ( 15 ) uit Salzburg. Dat was best gezellig met hun solo fietsen als deze weer ingepakt moesten worden? Dan kan je als mecanicien scoren?
 
Er was een hele grote fietsenruimte bij het hotel, daar konden wel meer als 100 fietsen hangen en ook nog eens zoveel staan. Ook was er binnen in deze fietsruimte een wasruimte voor de fietsen. Ik was de eerste avond druk met tandems samenbouwen er waren ook nog twee tandems extra gehuurd.
 
In deze tandemgroep, waren er nu ook twee grote sporters bij (dames). Een wereldkampioene uit 2011 Joleen….. uit Holland en een 12 x Olympisch kampioene uit Duitsland, in het langlaufen Verena Bentele. Zie haar PR. Kaartje, Iets verder in dit verhaal.
 
 
Fietsen was voor Verena bijzaak, ze vond het wel erg leuk. Deze dame was zeker bekend in Duitsland, we werden vaak gevraagd in de eetzaal of die dame daar Verena was. Chris en ik, wij waren deze dagen haar PR. Mannen, dus alles op afspraak.
 
Goed het was zondag de 2e dag en van het fietsen om 10.00 uur kwam niet zoveel. Het sneeuwde, dat is iets voor skiërs maar niet voor fietsers! Het is op Mallorca gevaarlijk te fietsen als de weg erg nat is, slip gevaar.
 
 
 

Zouden ze hier ook winterbanden verplicht hebben!
 
Ik was verbaasd over de sneeuw en van uit ons balkon stond ik te kijken naar deze sneeuw, wel een mooi uitzicht op de zee?
 
 

 
Wat een weer, goed voor de skiërs.
 
 

 
Ze had nu de fiets begeleider mee.
 

 
Om 14.00 uur was alles weer droog, er kon gefietst worden.
 
Er was een heel, heel snel Team, een snelle groep en deze groep. Maar een piloot uit België was ziek, er moest een vervanger komen en daar was Toon. Het tandem frame was wat groot (de groene Kawasaki ) De eerste 55 km. hadden we meteen al aardig wat klimwerk. Dat had de hele groep goed gedaan. Benen waren meteen los.
 
 
 

 
We hadden nog voor de eerste koffie een pauze ingelast, in Port de Pollenca. Toch maar hier even een bergpauze.
 

Port de Pollenca. Op de bergen zag je goed de sneeuwtoppen.
 
Prachtig uitzicht over het water bij de haven van Port de Pollenca. Hier was de koffiepauze in gelast.
 

 
Soms kan er ook iets moois ontstaan tijdens de vakantie?
Let op de groene tandem daar heb ik heel vaak op gezeten als piloot, maar mijn stoker was toch gekker op deze piloten!?!
 
Op tijd terug in ons hotel. Na het douchen was het tijd voor een biertje, we gingen naar een echt Spaans café.  Daar komen we nog vaker terug.
 
 
De maandag 3e dag.
Het was nog wel erg koud en ook nu ging het fietsen niet precies om 10.00 uur van start, ik moest weer invallen op dezelfde tandem, DE GROENE KAWASAKI, het ging deze keer naar Sa Pobla, Liubi , Sinue, Maria de La Salud, Santa Margalida, Can Picafort en richting thuis, Port d’ Alcudia: dat is een hele mooie route geweest met diverse leuke klimmetjes. Heen en terug. 60% bestond uit provinciale wegen, niet erg veel autoverkeer.


 
Maar we hadden de eerste lekke band de Duitse aankomende kampioen tijdrijden (op de tandem ) was van voren lek.
Dit tandemteam kon heel hard rijden op het vlakke maar bij een bruggetje was het al moeilijk voor ze. Ook nu was het nog heel erg koud. De Belgische piloot en Chris waren nu de solo-fietsen. Morgen heb ik een solo-fiets.
 

 
Er was inmiddels ook een solo-fiets voor mij binnen gekomen. Precies op mijn maat. Een heerlijke fiets, een Willier   maar dat is nog geen Morati?! Gelukkig was de Belgische piloot wat opgeknapt. Hij had ook zo’n solo-fiets een paar keer mee gehad en dat ging wel goed. Toon op de solofiets.
 

 
Hier moest de zadelpositie van Erik nog wat afgesteld worden.
 
We hadden in de groep ook nog een Rudolf bij ons, deze Duitse sporter ( oud Duits kampioen ) moest om de dag naar Inca gebracht worden, voor 5 uur nierspoeling en ook hij fietste soms de dag na zijn spoeling weer wat! Zijn begeleider, verzorger, en piloot had niet zoveel zin in grote fietstochten. Was bang in een groep. Dus fietste hij vaak alleen een klein stukje.
 
 
Dinsdag 4e dag.
 
Ik ben vandaag een klein stukje met de groep mee gefietst, het ging deze keer weer naar Sinue en dan via Petra terug. Ik heb mijn rondje via Sa Pobla , Muro en Can Picanfort en weer terug naar Port Alcudia gemaakt. Even oefenen voor morgen dan gaat de eerste grote rit van start. Na Cap du Formator bijna 900 mtr. hoogte overbruggen, dus echt klimmen.
 
Eén van de mooiste routes op Mallorca, ook Tacx heeft deze route in hun programma.
 

 
Mooi het hoogste punt in het plaatsje Muro.
 

 
Nogmaals Muro. Het stille genieten met wat voor een uitzicht.
 
Woensdag 5e dag
 
Weer geen goed weer om de tocht te maken naar Cap Formentor. Te veel wind.
 
 

 
Het weer was wel een heel stuk beter geworden, een heel ander gezicht vanuit het balkon.
 
We besloten om maar een beetje rond te fietsen over de bekende routes. Het was deze middag wel heel gezellig bij ons Spaanse café. Ik kreeg al aardig wat contact met de gast dames, mijn Spaans is natuurlijk niet zo goed, maar daar staat veel andere goede eigenschappen tegenover? Gelukkig hadden we een pilote in de groep ( dame …………… ) die vloeiend Spaans sprak. Ook daar heb ik soms gebruik van gemaakt, zij was mijn assistente geworden.
 

De chef in het rood, wit, blauwe shirt, en zijn assistente naast hem, deze keek soms wat verbaasd.

Donderdag 6e dag
 
Het was goed weer dus we konden op tijd starten +/_ 10.00uur. Het was niet zo ver fietsen naar de voet van de Cap Formentor.
 

 
We hadden van twee tandems de piloten gewisseld dan waren de krachten beter verdeeld. Let op de rode tandem.
 


Richting Cap Formentor. De tijdrijders nu nog in de kopgroep.
 

 
Bij het eerste stuk klimmen is er een mooie actiefoto van mij gemaakt ( zie ook het mooi uitzicht achter me ).
 
Het eerste stuk is best heel steil en achterom en opzij kijkend, een prachtig uitzicht op Port Pollenca. Maar het is altijd nog een tocht van in totaal 68 km. met zoals gezegd bijna 900 mtr. klimmen
 


Het is voor een tandem heel zwaar, vooral het klimmen, Chris helpt de laatste tandem iets in het steilste deel.
( alleen voor de foto even, +/- 1 mtr.).
 

 
Wat is het zwaar met een tandem naar boven fietsen, ook voor tijdrijders.
 

 
Het wordt steeds zwaarder, hier ziet U een race tussen de tandems.
 

 
Nog even tijd voor een klein fotootje waar het naar toe moet en daar is Cap Formentor, de vuurtoren.
 


We zijn bij de Cap. Formentor. De Duitse kampioen was nog aan het rusten.
 


Wat een uitzicht, dat ziet U van af de Cap.
 


Even nog wat genieten van het uitzicht. Mijn assistente is meestal dicht bij mij in de buurt.
 


Steef en de Belgische piloot. Op hun Ferrari Rode tandem, gingen als eerste op weg. Ziet er toch snel uit? Had wel veel bekijks zo’n tandem op de top.
 
Nu dezelfde weg terug en weer alle beklimmingen doen, uiteraard ook de afdalingen en nogmaals als laatste, de langste en zwaarste beklimming voor de boeg. Alles is goed gegaan wat rijdt zo’n solofiets een stuk beter in de klim dan een tandem.
 


De laatste 100 mtr. Dan ben je echt helemaal boven. Kop op het stuur, het is echt afzien.
 
Vrijdag 7e dag
 
Het was goed weer en er was voor mij geen solo fiets deze keer, ik was gevraagd of ik met Rudolf wilde fietsen, zijn piloot ging met de auto weg ( deze hadden we gehuurd voor 12 dagen ). Rudolf moest om de dag naar het ziekenhuis voor de nier spoeling. Ik hoopte dat de rit niet te zwaar werd?! Maar dat gebeurde niet. Dus met ruim 110 kilo achterop, gaat dit een zware dag worden.  De tijdrijders hadden weer lek gereden, ze hadden nu de slechte hulp uit de groep er bij, Chris.
 


Dus even een pauze, er komt ook speciaal vervoer aan. Rudolf is de grootste persoon op de foto. Staat ook bij een rode tandem maar geen Ferrari.
 
Kijkt U eens op de kaart van Mallorca en volg dan deze route.
 
Het werd ook de langste rit van alle dagen, na Sa Pobla, via Muro , Sineu, Sant Joan , Petra , Manacor via een prachtig natuurgebied door richting Arta. Ik heb die dag niet veel foto’s gemaakt. Het duurde lang met de bandreparatie! Maar Chris is er bij!?
 


Ik heb tijdens het wachten een prachtige foto gemaakt van historisch dierenvervoer: schapen!
 
Als je de ene poot met de andere poot vastbind, dan lopen de schapen niet zo snel meer. Dat konden de begeleiders van de schapen denk ik ook niet meer??!!
 
 


In Manacor hebben we verkeerd gefietst bijna de hele stad door en het begon al wat te regenen. We hebben nog even de kaart geraadpleegd maar er was geen kortere route terug.
 


De Windmolen in Manacor. Niet zoeken maar, de rode tandem van Rudolf en mij zelf staat niet op deze foto! Ook de Belg niet, deze was met zijn verzorging bezig.
 
 
We moesten de Ma- 3321 en dan Ma- 3330 helemaal uitfietsen, een toeristische weg met heel veel op en af werk. Dan naar Can Picafort en verder naar Port Alcudia bijna 100 km. Mijn benen deden zeer. Het ging gelukkig niet snel, dus we waren ook maar net op tijd terug, net even voor 18.00 uur. Het wordt ook hier rond deze tijd nu donker.
 
We zijn na het eten met niet zo’n grote groep naar ons Spaanse café geweest. De meeste waren naar bed. Moe gestreden.
 
Zaterdag 8e dag
 
Even er een rustige dag van maken. Er was weer een piloten wissel truck, ik heb nu weer met een andere Duitser gefietst: Naam Steef. Zijn tandem is wel heel speciaal, met een extra lage instap, gelukkig wel Ferrari rood dat lijkt nog wat snel??
 


Even een dagje rustig aan doen. Ook voor Chris, hij altijd solo.
 
Zondag 9e dag 
 
De dag voor de hele snelle jongens en vrouwen. Ik kreeg weer mijn bekende stoker achter op, zijn piloot was zoals de eerste dagen niet goed. De groep zag er echt snel uit. Samen met de wereld kampioen uit Nederland Joleen… met Bianca… ( die lange Dame in het zwarte tenue ) en de 12 x Olympische kampioene uit Duitsland, natuurlijk snelle Chris in het groene tenue en de tijdrijders en een extra gast achter de wereldkampioen dames.
 

 
Ja, dan moest die oude tandempiloot ook maar weer aan de bak.
 
We hadden 5 km. gefietst toen vloog onze lange ketting eraf. Wachten, de groep fietste rustig door. Ik heb heel veel moeite gedaan en mijn stoker denk ik iets minder. Maar we kwamen weer bij de groep. Het tempo ging weer naar boven, 4 x heb ik mijn stoker gezegd: meer kracht, ik lag plat op de tandem , ( Rob Gerritsen weet wat dat is als je er niet bij kan blijven ) maar we moesten de groep laten gaan.
 

 
We hebben nog wel de route verkort gefietst en op ze gewacht, maar het was zo snel gegaan dat er maar twee tandems zijn overgebleven van de hele groep.
 
 


Wij zaten snel in een Spaans café. Ook hier met een mooi uitzicht.
 
Chris met zijn solofiets heeft ook de laatste 10 km. moeten lossen. Uiteindelijk had Chris zich ook overschat, lag al om 16.30 uur in bed, doodmoe. En het Duitse tandem Team, Verena vond klimmen toch leuker dan dit snelle werk. Chris is maar kort wezen eten, normaal zit hij het langst van 18.00 uur tot bijna 21.00 uur. Daarna gaat het licht uit. Wij zijn deze keer wel weer naar ons café geweest.
 
Maandag 10e dag
 
Vandaag een kleine groep, Verena met haar piloot en de Belgische piloot met zijn Duitse stoker hij voelde zich vandaag goed en ik weer op de solo fiets.
 
Route van deze dag, kijk op de kaart van Mallorca.
 
We wilden vandaag een nieuwe ronde verkenen voor de klimrit. Richting Port de Pollenca , Pollenca , Campanet , Selva , LIoseta , Inca , Sineu, dat is een bekend plaatsje! Daarna via de bekende plaatsjes Can Picafort waar de snelheid tot over 40 km. per uur was opgelopen , gelukkig liep de weg wel iets af. Het was een zeer snelle tocht geweest, ik was blij dat ik op de solofiets zat. Vandaag 90 km.
 

 
Foto, bij de windmolen van Sineu. Verena en haar piloot en de Belg met zijn en mijn stoker. Ik moet later nog vaak met hem op de tandem.
 
Dinsdag 11e dag
 
 
De dag voor de klimmers. Er waren niet veel klimmers die nu zin hadden, even naar de Coll de Sa Batalle te fietsen en daarna na klooster LIuc. Ik ging op mijn solofiets met Team Verena en een Duitse Triatlon atleet naar de Coll.
 


Foto voor de Coll de Sa Batalle. De oude meester samen met een 12 x Olympisch kampioene.
 
Een tocht van bijna 94 km. Bijna 600 mtr. hoogte moet er gefietst worden. Via Sa Pobla naar Campanet dan door naar Selva. Maar voor we in Selva zijn, daar begint de klim, moeten er nog een paar Holter bergjes gedaan worden. Totaal bijna 1000 mtr. hoogte verschil moest er vandaag gefietst worden.
 
De klim is +/- 8 km. lang en gemiddeld 6.5%. We gaan naar bijna 600 mtr. Een hele toer, maar na een goede en snelle klim, waren we aardig snel boven: +/- 40 minuten.
 

 
Boven op de Coll. Daar lag nog wat sneeuw, alleen aan de zijkant van de weg. Let op, aan de zijkant van de weg daar rust mijn solo-fiets. Ook deze was moe.
 
Nu nog een stuk afdalen en dan zijn we in Klooster Liuc.
 

 
Foto binnen plaats van Klooster Liuc en de werk paardjes.
 
Van klooster Liuc is het nog 18 km. naar Pollenca. Maar we moesten eerst weer 4 km. klimmen en dan komt pas de echte afdaling.
Snelheid rond de 70 km. In de afdaling Richting van Pollenca.
HEERLIJK die snelheid en wat een uitzicht.
 
 
 
Woensdag de 11e dag.
 
De meeste Matadoren waren moe, er werden een paar leuke dingen gedaan, zoals winkelen in Palma met de huurauto weg.
Ik heb nog wat gefietst met Chris en de aankomende Duitse kampioen tijdrijden. Ook de rode Ferrari tandem is nog mee geweest.
 
 


Foto op de Toeristische route Ma- 3032.
 
De donderdag 12e dag
 
De Belgische piloot ging naar huis, hij was toch niet in orde en hij had nog wat te regelen. Even wachten tot hij weg was, daarna met zijn stoker wat rond gefietst, test voor vrijdag op de tandem naar de Coll de Sa Font. Wel de andere kant van de Coll de Sa Batella. Dus niet van af Selva naar boven maar bij Pollenca na boven. Even hierover praten onder het genot van een groot glas bier.
 
 
Uitnodigen voor een Familie feest in het Spaanse café.
 
Die avond had ik in ons Spaans café mijn assistente hard nodig. De chef sprak met de chef en hij nodigde mij met de groep uit op zijn familie barbecue feest, Morgen avond. Diverse grote vuurtjes met diverse barbecues en alle vlees en brood gratis.
Dus die avond niet zoveel eten in het Hotel. We moesten er om 20.00 uur zijn.
 
Vrijdag 13e dag
Weer een dag voor de klimmers. Ik had onze groene tandem goed gecontroleerd en gisteren nog een nieuw zadel gehaald, dit nieuwe zadel was bijna 500 gram lichter en het oude was ook kapot. Ook het tijdrijders tandem team ging mee, dat was heel erg moedig.
 
Het eerste stuk op het vlakke ging weer heel snel, ik ben de tijdrijders niet voorbij gegaan, kon dat ook niet. Maar toen we Pollenca hadden gehad, stond daar het bord Klooster Liux 18 km. Het begon iets op te lopen maar het klimmen kwam nog.
 
Daar is het bord naar de Coll de Femenia 8 km. Stijging 6 % na 515 mtr. Daarna nog ruim 4 km. klimmen naar Coll de Sa Font en dan komt pas klooster Liux. Weer een monster tocht. Het klimmen was zwaar maar het was onze wens om het binnen de 50 minuten te doen.
 

 
Het werd kantje boord: 49 minuten. Ik was kapot, heb zeker 5 minuten op het wegdek gelegen. De tijdrijders hadden veel tijd verloren: ruim 10 minuten, maar ook hun tijd was niet slecht.
 


Daar zijn ze. Mijn stoker was in zijn nopjes met deze tijd.
 


Bij klooster Liux was het tijd voor wat drinken en ik heb nog wat foto’s gemaakt van buiten en in het klooster.
 


Binnenplaats Klooster Liux.


 
De kleinste ruimte binnen in het klooster.
 

 
Er kwam nog een groep boven met een helmcamera, op ATB fietsen. Ook die hadden het zwaar gehad. Het weer was nu goed geworden, veel zon en over de 20 graden. KORTE BROEKEN WEER.
 
Na de afdaling kwamen de tijdrijders op het vlakke weer in actie, wat gingen die weer hard. Ik kon bijna niet volgen moest mijn stoker diverse keren weer opporren voor meer trapkracht.
 
De laatste avond waren we dus uitgenodigd in ons Spaanse café.
We hebben nog wel wat soep gegeten in het hotel en zijn toen met een klein deel van de groep naar onze barbecue uitnodiging gegaan. Anderen van de groep gingen inkopen doen.
 

 
Deze grote vuurtjes, dat kan hier midden op straat.
 

 
Vlees genoeg op deze grill, er waren er nog 4. Chris liet het grill werk doen.
 

 
De Duitse kampioen had na de klimtocht ook wel trek.
 

 
Mijn assistente deed ook haar best.
 
Om +/- 23.00 uur hebben we afscheid genomen van onze Spaanse familie, op de bekende Spaanse, Duitse en Nederlandse manier. Mijn assistente heeft ook mee gedaan. De chef heeft nog even met alle Cheffinnen en Chef gesproken en daar was de assistente weer bij nodig.
 
Daarna een afscheidsborrel drinken op onze kamer. Chris had heel veel drank ingeslagen en onze kamer zat vol met gasten, ook het Duitse Team, Verena en haar stoker. Mijn stoker vandaag, de Duitse kampioen, Chris en mijn assistente. Er was 12 en een halve ltr. bier, 12 Cola en eén fles whisky. De dames aan de whisky en Cola en de mannen aan het bier. Alles ging niet helemaal op, het was inmiddels ook 01.30 uur geworden.
 
‘s Morgens vroeg om 08.15 uur zat iedereen er al weer aan het laatste ontbijt en geen hoofdpijn. Er waren er vanochtend vroeg al weer een paar afgereisd en om 12.00 uur gingen er ook een paar weg, nog even afscheid genomen en dan op naar de TV. Voor de wielerwedstrijd Omloop van het NIEUWS Blad. Dat konden we niet zien! Chris had het niet goed geregeld, ze hadden geen Belgische zenders in hun pakket.
 
 
 
Overleg, we zaten nog even op het terras en hadden nog drank over van vannacht. Hoe nu verder?
Hoe krijgen we het juiste programma, de Belg op de TV!
 
Maar geen nood: onze specialisten wisten raad, via een programma met de Laptop werd de Belg op het grote LC scherm gezet. Vanaf 14.30 uur tot 17.00 uur rustig kijken onder het genot van de overgebleven whisky en cola, die hadden we in de bidon flesjes gemixt. Tussen door een goede bak koffie voor maar €1. Heerlijke koffie, die zal ik zeker missen. Het was zo alweer 18.00 uur.
 
Om 18.00 uur werden we opgehaald. We namen afscheid van het receptiepersoneel, ze hebben altijd goed op mijn solo-fiets gelet, deze stond in de waskamer. Om 18.15 uur reden we Port d´Alcudia uit, weer richting Palma. Vertrek was om 21.30 uur.
 

 
Op het vliegveld is het weer erg druk met tandems inklaren. Hopelijk is het vliegtuig nu niet vol. Foto nog van de aankomst. Op las Palma.
 
Aankomst in Düsseldorf: 22.40 uur. Daarna Even Chris afzetten en dan richting Borculo, ik was om 01.35 thuis, het avontuur zat er weer op.
 
Mallorca: het blijft een mooi fiets eiland. Geachte lezer echt de moeite waard om daar eens rond te fietsen.
 

 
Dit was de drank voorraad van ons Spaanse Café we konden dus nog wel even door drinken.
 
 
Een mooie 15 dagen, jammer dat ik daarna snel ziek ben geworden. Maar daarom kon ik er ook een lang verhaal van maken.
 
Groeten DE tandem piloot.
 
 TC.
 


Ogenblik a.u.b. ...